Vi måste lära oss av Silicon Valley – del 4: Faran i att vara etablerad och lönsam
Teknologisk utveckling och digitalisering – en del säger att det aldrig har gått så fort som det gör idag, medan andra vänder på det och säger att det aldrig mer kommer att gå så långsamt som det gör idag. Kanske borde vi rent av passa på att njuta av denna långsamma förändringstakt!
Den idag enskilt största frågan för alla företag, oavsett bransch och storlek, är hur detta omvälvande skifte som sker skall hanteras. Jag tror att många företagsledare framöver kommer att säga som Nokias VD Stephen Elop sade vid försäljningen av Nokia Device and Services division till Microsoft: ”We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost”.
Men ibland handlar det inte om rätt eller fel, utan om val av tidpunkt. Av alla företag krävs idag proaktivitet, plasticitet och experimentlust. ”Den som väntar på något gott…” brukar det heta, men idag är det goda ofta förlorat innan kalaset börjat – en effekt av att människan generellt blivit hungrigare.
Om vi skrapar lite på ytan av vår snabbrörliga digitala värld framträder ett parallellt universum där tiden står i princip stilla. I detta vakuum hittar man tyvärr stora delar av finansbranschen, som har stor förankring i föråldrade system: Borttappad dokumentation och programmeringsspråk som kan räknas som i princip utdöda, och han (ja, det var med största sannolikhet en han) som byggde systemet är troligen pensionerad sedan länge. Det är inte lika illa ställt hos alla såklart men de mest skrämmande exemplen är på denna nivå.
Att genomföra dessa ”hjärttransplantationer” är extremt dyra och riskfyllda operationer som många drar sig för. Exempelvis fick vi nyligen höra att Nordea satsar hela tio miljarder kronor på att uppgradera företagets IT-system, med bakgrunden av att storbanken dras med ett 40-tal olika system varav en del är närmare 30 år gamla. SEB gjorde en liknande satsning med start för några år sedan och denna har kantats av nedlagda projekt och avskrivningar. Men att inte göra något alls är inte ett alternativ, om man inte vill hamna i Elops skor inom kort.
För att skapa en miljö där de anställda vågar jobba i takt med tidens utveckling måste organisationen erbjuda en miljö där individuella misslyckanden inte bara tillåts, utan även ses som en naturlig del av den gemensamma framgången. Vi hinner inte säkerställa att alla projekt har både fallskärm, hängslen och livrem – vi måste helt enkelt våga chansa. Idéer som dessa främjas av företag som Google, som exempelvis erbjuder anställda möjligheten att använda 20% av sin arbetstid till att arbeta på sidoprojekt som de brinner för. Denna förmån har tagit fram innovativa och framgångsrika kreationer som Gmail och Adsense.
”Så för att dubbla framgången behöver vi minst tredubbla misslyckandena!”
Att våga misslyckas kräver mod – en av våra värderingar här på Söderberg & Partners – att ha mod är något som anställda uppmuntras till, och något som förväntas av VD, ledning och mellanchefer. Idag är det en större gissningslek än någonsin att veta vilka projekt som blir framtida kassakor, och vilka som krasst sagt blir kassa kor. Så för att dubbla framgången behöver vi minst tredubbla misslyckandena! Hemligheten ligger i att misslyckas tidigt och att aldrig göra om samma misstag två gånger.