Vi måste lära oss av Silicon Valley – del 3: Är du relevant?

5 sep. 2016
Walter Nuñez
Walter Nuñez 
Produktutvecklingschef

Sedan början av den första digitaliseringsvågen på 90-talet har vi som individer blivit utsatta för en ständigt ökande mängd information och intryck. Fram till nyligen så har vi inte heller varit särskilt bra på att hantera denna ocean av information som sköljer över oss dagligen.

Men nu sker ett trendskifte i och med att vi har börjat lära oss att undermedvetet hantera och filtrera all denna information (läs mer om hur konsumenterna leder anammandet av ny teknik i följetongens första del). Det har gått så långt att vi inte ens märker av reklam och tjänster som vi inte anser vara relevanta för oss – förutom den gången som man får ett erbjudande som är fullständigt missriktat och man reagerar av den anledningen.

Vad har detta gjort med den information och den reklam som vi anser är relevant? Jo naturligtvis så spenderar vi mer tid på de annonser som vi anser relevanta och 36% av oss är till och med mer benägna att genomföra köp baserat på dessa, enligt Digital Connections senaste rapport.

Denna insikt är ingen nyhet för organisationer, snarare är det kanske den enskilt största faktorn till utvecklingen vi ser i världsekonomin idag. Rädslan för att förlora sin relevans i en värld som förändras i allt högre hastighet – dygnet runt, sju dagar i veckan. Bara det faktum att mobiltelefonspelet Angry Birds kunde nå ett globalt användarantal på över 50 miljoner användare på 35 dagar (jämför med telefonen som tog 75 år, Facebook cirka fyra år), visar på vilken häpnadsväckande tid vi lever i.

I år fick banksektorn kvitto på att en stor del blivit lite för bekväma i sin egennytta. Detta i och med publiceringen av den senaste Förtroendebarometern 2016 där det gick att konstatera att endast 23 % av storbankernas kunder var nöjda med sin bank. I sammanhanget är det svårt att hålla tankarna från Silicon Valley-Företag som Tesla, Amazon, Facebook, Uber och Twitter, alla verksamma i olika branscher fast med en sak gemensamt: De tänker på sina kunder varje dag. Istället för att ägna fullt fokus åt de finansiella nyckeltalen använder de mått som: satisfaction improvement, employee productivity, average resolution time bland andra. Detta är alla mått som pekar i relevansens riktning!

De senaste åren har det direktinvesterats drygt fem miljarder kronor i svensk FinTech. Det gör Stockholm till den näst mest välfinansierade FinTech-huvudstaden i Europa (efter London). Vi ser hur unga och snabbfotade uppstartsbolag i allt större utsträckning punktar led i bankernas värdekedja – vilket ställer till med en välbehövd existentiell oro.

Utmaningen ligger i att förstå vad kunder efterfrågar: idag och imorgon, och i ett större sammanhang. Detta går bara genom en större experimentlust, genom att värna om sina talanger, förstå misslyckanden snabbt och lyckas vända dessa till lärdom. Relevant blir man genom att vara uppmärksam, intresserad och ödmjuk i relationen till sin omvärld – en visdom ingen har råd att glömma i en värld under ständig förändring.

 

Läs även Del 1Del 2 och Del 4 i denna bloggserie!