Har företaget självkänsla?

28 aug. 2015
Louise Hagsten
Louise Hagsten 
Varumärkeschef

Jag har tidigare skrivit om värderingar och företagskultur och hur Söderberg & Partners arbetar värderingsstyrt. Arbetet har gett resultat såsom fina placeringar i ”Sveriges bästa arbetsgivare” bland annat, vilket såklart är jättekul. Men en bra företagskultur är färskvara och kräver hela tiden omtanke och utveckling.

Jag har haft förmånen att arbeta lite med Mia Törnblom. Hon har svart bälte i personlig utveckling och ledarskap. Mia pratar mycket om självkänsla, hon brukar säga att en människa som går emot sina värderingar, läcker självkänsla. Ett konkret exempel kan vara att jag tycker det är taskigt att prata illa om andra människor. Ändå hamnar jag i alla fall vid kaffeapparaten med en kollega som börjar prata illa om vår andra kollega, Jörgen. Och även om jag inte säger så mycket om Jörgen och kanske knappt nickar åt påståendet om hur dålig hans senaste presentation var så har jag ändå plötsligt bidragit till att prata illa om Jörgen. Efteråt känns det ruttet inombords och i magen. Det är ju egentligen inget fel på Jörgen och framförallt är jag väl tillräckligt modig för att våga säga vad jag tycker direkt till honom, eller? Att han kanske skulle engagerat sig lite mer i sin presentation. Jag har gått emot mina värderingar och det blir ett direkt uttag av självkänsla. Har man dålig självkänsla mår man inte bra, mår man inte bra så presterar man sällan optimalt. Slutsatsen blir, stå upp för dina värderingar, lev efter dem så går du alltid stolt i ryggen och med en go magkänsla.

Jag tror att det finns en koppling mellan självkänsla, värderingar och företagskultur. Man skulle kunna säga att kulturen inom ett företag är det samma som självkänslan hos en människa. Det är lätt att tycka om en person som har bra självkänsla, det är ofta behagliga människor som kan bjuda på sig själva och har råd att vara omtänksamma om andra. Det är också lätt att trivas hos en arbetsgivare som har en bra företagskultur. Det är en känsla inom bolaget som gör att många trivs och kan utvecklas. Bra kultur kommer av att man inom företaget har samma värderingar och att medarbetarna lever efter värderingarna. Det blir ett företag med människor i balans och de presterar, ofta utöver det vanliga.

Företag måste värna om sina värderingar, uppmuntra medarbetare att leva och arbeta enligt värderingarna. Annars finns risken att företaget börjar läcka kultur, känslan som gör att människor trivs är färskvara och behöver omtanke och arbete.

Det finns en uppsjö sätt att arbeta med företagets kultur och värderingar. Jag har i en tidigare krönika skrivit om omtanke i företagskulturen och gett några tips på hur man kan jobba med företagskulturen:

• Rekrytera och lyft stjärnor, man blir som man umgås, det smittar
• Låt idéer få växa, kväv dem inte med tighta budgetar, spikade aktivitetslistor och ”det där har vi provat tidigare”
•  Var öppen från ledningshåll så långt det bara går, hemlisar skapar bara osäkerhet och utanförskap
• Ledarskapet ska vara prestigelöst, allt annat är oacceptabelt
• Skippa mellanchefer så långt det går

Och här bjuder jag på några till:

• Våga prata om värderingar och företagskultur, trots att det känns som att man ibland balanserar på floskelranden
• En modig chef kan prata om och förstå värdet av värderingar- ett måste för att värderingsarbetet ska in i mål och medarbetarsamtal
• Våga vara den som säger till när du märker att det går emot dina värderingar- försvara Jörgen inför tredje person
• Prata direkt med Jörgen om att han faktiskt kan bli bättre, ge tips, var generös

Lycka till alla ni HR-stjärnor, chefer och medarbetare som förstår vikten av en bra företagskultur, må era företag frodas.

Hälsningar,
Louise