Hur hållbart är ditt försäkringsbolag?
Trender i årets analys
I årets analys av de svenska sak-försäkringsbolagen ser vi att fler och fler sätter mål för andel återvunnet material, andel reparerat material samt andel återanvänt material. Vi ser även att de flesta bolagen har börjat följa upp taxonomitillämplighet och att en del följer upp sin förenlighet med taxonomin.
Varför är det viktigt med en hållbar försäkringsbransch?
Försäkringsbolagen har stora möjligheter att minska sin egen miljöpåverkan genom en hållbar skadereglering och skadeförebyggande arbete. De kan även göra stor skillnad genom att ta hållbarhet i beaktande i förvaltningen av försäkringspremier.
I årets rapport har vi analyserat 19 bolag och rankat dem efter hur hållbart deras arbete är inom skadereglering, upphandling av leverantörer, skadeförebyggande arbete, premieförvaltning, engagemang i samarbeten och utbildningsmöjligheter för anställda. Områden där försäkringsbranschen kan göra stor skillnad inom hållbarhet.
Syftet med analysen är att bedöma sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete i förhållande till varandra. Ett bolag som har fått grönt betyg inom ett område i analysen, arbetar enligt vår bedömning mer aktivt med hållbarhetsfrågor än ett bolag med gult respektive rött betyg.
Separata analyser för olika försäkringsprodukter
Vi har gjort separata analyser för de tre vanligaste försäkringsprodukterna:
- Företagsförsäkringar (främst med fokus på egendom)
- Motorförsäkringar
- Transportförsäkringar.
Anledningen är att vi vill skapa en tydlig och rättvis jämförelse mellan bolagen som tar hänsyn till de olika förutsättningar som de har inom vardera produktområde. Tanken är att de separata analyserna ska underlätta för dig som vill ta hänsyn till hållbarhet i ditt val av försäkringsbolag – även för en specifik försäkringsprodukt.
Bolagen får ett enskilt betyg för hållbarhet i skadeförsäkring inom de områden som berör deras verksamheter. Gemensamt för alla försäkringsbolag är att de ansvarar för förvaltningen av försäkringspremier (genom intern eller extern förvaltning) och ansvarar för att sprida kunskap inom sina organisationer och i branschen. Därför bedöms alla försäkringsbolag även inom:
- Medvetenhet och samarbete
- Hållbarhet i premieförvaltning.
En nyhet för i år är att vi även skapat ett viktat totalbetyg inom varje produktområde som även inkluderar perspektiven premieförvaltning samt medvetenhet och samarbete. Ett försäkringsbolag som har tre produkter får då tre olika totalbetyg, som visar hur bra produkterna är utifrån de tre perspektiven, i jämförelse med andra försäkringsbolag inom samma produktområde.
Vilka försäkringsbolag har fått grönt betyg 2025?
Ett grönt betyg betyder att vi rekommenderar produkten eller bolaget. Betyget kan ses som en kvalitetsstämpel på bolagets hållbarhetsarbete. Rapporten visar att 9 av de 19 försäkringsbolag som vi har analyserat, har fått grönt betyg i en eller flera kategorier. De som har fått grönt totalbetyg i flera produkter är:
- Folksam
- HDI
- If
- Länsförsäkringar
- Svedea
- Trygg-Hansa
Vill du se vilka kategorier som ditt försäkringsbolag har fått grönt betyg inom? Då är du välkommen att läsa hela rapporten, Hållbara sakförsäkringar, där hittar du även alla betyg.
Vill du ha hjälp att se över dina sakförsäkringar?
Fyll i formuläret nedan, så hjälper vi dig att se över företagets försäkringar och hitta de bästa alternativen som matchar företagets behov.