Branden på Oceana satte försäkringen på prov

icon customer rating

Den 12 februari 2024 utbröt en omfattande brand på byggarbetsplatsen där Oceana, Lisebergs nya vattenland, höll på att färdigställas. Det nya vattenlandet skulle öppnas i juni 2024 men totalförstördes i branden. Preopening var ett av de bolag som hade anlitats för byggprojektet och stod nu plötsligt utan intäkter, samtidigt som de hade löner att betala. Som tur var hade Preopening tagit hjälp av en rådgivare för att se över sina försäkringar innan olyckan var ett faktum. Det räddade företagets ekonomi under tiden för avbrottet.

Preopening ser över sina försäkringar

Preopening driver projekt i hela landet och erbjuder projektledning, projektering och koncept- affärsutveckling för utveckling och bygg inom hotell & restaurang. Björn Bjerregaard, som är försäkringsansvarig på Preopening, fick ett tips av en kollega att kontakta Söderberg & Partners för att få en genomgång av försäkringsskyddet. Han kom då i kontakt med Theodor Kjaergaard, som är försäkringsrådgivare på Söderberg & Partners.

Tidigare hade Preopening haft sina försäkringar samlade hos ett försäkringsbolag. De hade då en standardlösning som innefattade en företagsförsäkring och fordonsförsäkringar. Björn hade tidigare hanterat försäkringsfrågan på egen hand, men nu ville han få hjälp att jämföra försäkringsvillkor, se över om skyddet var tillräckligt och säkerställa att företaget inte betalade mer än de behöver.

Det kändes tryggt att ha en försäkringsrådgivare vid sin sida som kunde hjälpa mig att granska villkor, svara på frågor och granska skadeärenden.

”Det är ett stort ansvar att på egen hand säkerställa att företaget har ett korrekt skydd, utan att vara expert på området. Därför kändes det tryggt att ha en försäkringsrådgivare vid sin sida som kunde hjälpa mig att granska villkor, svara på frågor och granska skadeärenden”, säger Björn.

Theodor hjälpte Björn att skapa en riskanalys för att kontrollera hur väl det befintliga skyddet täckte riskerna.  I samband med analysen kunde Theodor se att det var för låga försäkringsbelopp och att det fanns en del oförsäkrade moment.

”Jag rekommenderade att vi skulle göra en ny upphandling av företagsförsäkringen med högre ställda krav på villkorsomfattningen. Söderberg & Partners hade då en upphandlad produkt som erbjöd en villkorsgaranti, villkorsförbättringar och en lägre premie för kunden”, säger Theodor.

Försäkringsskyddet stärks upp

Preopenings tidigare försäkringslösning utgick ifrån standardvillkor, något som Theodor inte tyckte gav ett tillräckligt bra skydd. Han rekommenderade därför en del förändringar för att stärka upp skyddet.

”Genom vår upphandling med högre ställda krav på villkor och premie, kunde de få en bättre försäkringslösning. Den nya lösningen gav dem ett starkare skydd med ’hängslen och livrem’ i form av villkorsförbättringar och underförsäkringsgarantier - utan att de behövde betala något extra för det”, säger Theodor. 

Utöver en bredare företags- och fordonsförsäkringar, kompletterades Preopenings skydd med Söderberg & Partners egna upphandlade tilläggsprodukter: vd-och styrelseförsäkring, cyberförsäkring och tjänstereseförsäkring.

Utöver ett bättre skydd, ville Björn även få till en enklare administration kring försäkringarna. Han ville få tydliga och enkla genomgångar, en rådgivare som var lätt att få tag i samt tydliga försäkringsbrev och fakturor.

Det känns skönt att jag inte behöver dubbelkolla allt, utan vet att min rådgivare redan har gjort det åt mig.

”Något som jag uppskattar med Söderberg & Partners är tydligheten kring redovisningen av arvode och tydlighet i hur kostnaderna har övergått, från gamla till nya försäkringar. Jag vill att fakturor och uppgifter i försäkringsbreven är korrekta och enkla att förstå. Det känns skönt att jag inte behöver dubbelkolla allt, utan vet att min rådgivare redan har gjort det åt mig”, säger Björn.

Branden bryter ut på Oceana

När Lisebergs nya vattenland Oceana skulle byggas, anlitades Preopening, som har ramavtal med Liseberg, som kökskonsult samt projektledare i projektet.

I juni 2024 skulle Lisebergs miljardsatsning Oceana öppna. Den nya vattenparken förväntades kunna ta emot en halv miljon besökare årligen och poolerna hade redan börjat fyllas upp. Men den 12 februari utbröt en omfattande brand på byggarbetsplatsen. En brand där en person omkom, flera skadades lindrigt och det nya vattenlandet totalförstördes.

För Preopening och övriga bolag som hade anlitats för byggprojektet, fick projektet ett abrupt slut. Som tur var befann sig inte Preopenings personal inne på Oceana när branden bröt ut, men de stod nu plötsligt utan sysselsättning.

”Vi hade personal som jobbade med projektledning när alla avtal stängdes ner. Det gjorde att vi snabbt hamnade i ekonomiska svårigheter i och med att intäktsflödet avbröts. Med förlorade intäkter och ökade kostnader, blev framtiden osäker för våra anställda som var knutna till projektet”, säger Björn.

När den första chocken hade lagt sig, hörde Björn av sig till sin försäkringsrådgivare för att gå igenom vad företagets försäkringar kunde täcka.

”Vi hade inte så stora förhoppningar på en ersättning som skulle vara i linje med de oväntade kostnaderna. Men vi hoppades ändå kunna få ut en del för att kunna minska skadan”, berättar Björn.

När rådgivaren Theodor blev kontaktad av Björn visste han inte om att Preopening var inblandade i bygget av Oceana.

”Jag bor mittemot Liseberg, så branden fick jag tyvärr beskåda på nära håll. Dock kände jag inte till att Preopening arbetade med projektet. När Björn hörde av sig satte jag mig direkt tillsammans med mina kollegor och granskade alla villkor i deras nya försäkringslösning. En del av det utökade försäkringsskyddet innefattade en avbrottsförsäkring med villkor som vi såg kunde täcka skador till följd av brand hos deras uppdragsgivare. Jag gick sedan igenom detta med Björn som kunde skicka in en skadeanmälan till försäkringsbolaget och åberopa rätt villkor”, berättar Theodor.

Det kändes fantastiskt att försäkringen fungerade lika bra i praktiken, som den såg ut att göra när vi tecknade den. Vi fick hela 90 procent av skadan utbetald. Det var långt mer än vad vi hade hoppats på.

Ersättningen räddade Preopening från att tvingas varsla

Theodor var beredd att ta vidare diskussionen med försäkringsbolaget om Preopening skulle få nej till ersättning. Men det behövdes aldrig. Försäkringsbolaget tolkade villkoren på samma satt som Theodor och gav ersättning för mer än vad Björn hade räknat med.

”Det kändes fantastiskt att försäkringen fungerade lika bra i praktiken, som den såg ut att göra när vi tecknade den. Vi fick hela 90 procent av skadan utbetald. Det var långt mer än vad vi hade hoppats på”, säger Björn.

I kronor och ören landade ersättningen på omkring en miljon kronor, vilket gjorde det möjligt för Preopening att betala ut löner och slippa varsla anställda. 

”Skadan har reglerats över förväntan och försäkringsbolaget hanterade ärendet snabbt och tydligt.
Det känns tryggt inför framtiden eftersom du aldrig kan veta vad som kan ske”, säger Björn.

Nu är planen att Oceana ska byggas upp igen på nytt. Det planeras för en badyta på nästan 6 000 kvm inomhus och 4 000 kvm utomhus, vilket kommer rymma allt från lugna oaser till fartfyllda åk. Oceana planeras stå färdigt någon gång under 2026 eller 2027.

Läs fler kundberättelser

Vi började genast arbetet med att rädda allt som räddas kan. Sedan ringde vi till Söderberg & Partners för att fråga hur vi skulle agera nu när olyckan var ett faktum.
Emelie Issa
Emelie Issa
Restaurangchef, Åre Crêperie & Logi
Läs kundberättelsen
Det kändes otroligt skönt att jag hade en försäkringsförmedlare mellan mig och försäkringsbolaget som kunde föra min talan.
Victor Norre Möller
Victor Norre Möller
Platschef, XL-BYGG
Läs kundberättelsen
När vi drabbades av intrånget, aktiverades försäkringen direkt och vi fick uppleva en väldigt proffsig uppstart med olika konsulter och jurister i teamet.
Roger Johansson
Roger Johansson
vd, Elbe
Läs kundberättelsen

Kontakta oss

Vill du ha hjälp att se över företagets försäkringsbehov? Fyll i formuläret så blir du kontaktad.